Αγορά μεταχειρισμένου: Πώς να γίνεις ειδικός

by - Τρίτη, Σεπτεμβρίου 20, 2011

Νομίζεις πως βρήκες την ευκαιρία της ζωής σου ...πάνω σε τέσσερις ρόδες; Το ίδιο κι εμείς, αρκεί βέβαια να του κάνεις πρώτα ένα καλό check-up.

Προετοιμασία
Ο σύντομος αλλά ακριβός τρόπος: Πριν την αγορά για να βρούμε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο πηγαίνουμε σε αντιπροσωπεία ίδιας μάρκας και κλείνουμε ένα ραντεβού με τον φανοποιό ή έναν μηχανικό. Ετσι, όταν θα πάμε να το δούμε, θα έχουμε μαζί μας τον «ειδικό» που θα ψάξει για λογαριασμό μας.
Ο αργός, αλλά φτηνότερος τρόπος: Στην περίπτωση που δεν θέλουμε να χαλάσουμε χρήματα σε μηχανικούς (γιατί μπορεί να δούμε 10 αυτοκίνητα σε 5 διαφορετικές μέρες και τελικά να μην πάρουμε κανένα) κι έχουμε εμπιστοσύνη στις ικανότητές μας, τότε μας αρκούν τα παρακάτω tips και το ερωτηματολόγιο που παρουσιάζουμε. Το αντιγράφουμε, το έχουμε μαζί μας, το συμπληρώνουμε κι είμαστε σίγουροι πως δε θα περάσει τίποτα απαρατήρητο. Καλορίζικο και καλοτάξιδο!

Τι να φέρω μαζί μου

Παλιά ρούχα
Πανί ή χαρτί κουζίνας (για να μπορώ άφοβα να πιάσω λαδωμένες και βρώμικες επιφάνειες)
φακό
μαγνήτη
σημειωματάριο
μολύβι ή στυλό

Tips
• Αν ο πωλητής είναι ιδιώτης προσπαθούμε να πάμε στο μέρος του ραντεβού 15 με 20 λεπτά νωρίτερα, προκειμένου να μην τον αφήσουμε να προετοιμάσει το αυτοκίνητο και να κρύψει πιθανά προβλήματα.
• Προσπαθούμε να κλείσουμε ραντεβού νωρίς το πρωί, έτσι ώστε να δούμε αν ξεκινάει το αυτοκίνητο έπειτα από μια ολόκληρη νύχτα ακινησίας.
• Ποτέ ραντεβού την νύχτα ή σε σκοτεινά μέρη.
• Ρωτάμε τον πωλητή ό,τι μας ενδιαφέρει να δούμε ή να μάθουμε χωρίς άγχος μην τον εκνευρίσουμε.
• Δεν βιαζόμαστε να κάνουμε τον έλεγχο ούτε επιτρέπουμε να μας βιάσουν χρονικά.
• Κατά τη διάρκεια της οδηγικής δοκιμής (παρακαλούμε ευγενικά, δεν είναι υποχρεωμένος να μας δώσει το αυτοκίνητό του) οδηγάμε κοντά σε κάποιο τοίχο ή κεντρικό διάζωμα με μικρή ταχύτητα (40 χλμ) και με κατεβασμένο το παράθυρο. Θα πρέπει να ακούγεται μόνο ο ήχος των ελαστικών.
• Σημάδια στα χαλάκια η κάτω από αυτά, περίεργες μυρωδιές και σκουριά στην περιοχή κάτω από το τιμόνι και μέσα στο ντουλαπάκι είναι σημάδια ότι υπήρξε ή υπάρχει διαρροή.
• Το εγχειρίδιο λειτουργίας, το βιβλίο σέρβις και λεπτομέρειες για τυχόν τρέχουσα εγγύηση πρέπει να είναι μέσα στο αυτοκίνητο.
• Κρίσιμη ερώτηση: Το αυτοκίνητο ανήκει σε αυτόν που μας το δείχνει;
• Επικοινωνούμε με την αστυνομία και ρωτάμε αν το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι καθαρό από ποινικά θέματα (κλεμμένο, είχε σοβαρό ατύχημα κτλ).

Εξωτερικό
Αμάξωμα

- Τα κενά που σχηματίζονται μεταξύ μεταλλικών επιφανειών; (πόρτες, φτερά) είναι ίσια;
- Τα κενά που σχηματίζονται μεταξύ μεταλλικών επιφανειών; (καπό, πορτ-μπαγκάζ) είναι ίσια;
- Περνάμε το μαγνήτη τυλιγμένο σε ένα πανί από όλες τις μεταλλικές επιφάνειες; Αν κάπου δεν «κολλάει», σημαίνει ότι σε εκείνο το σημείο έχει γίνει ατύχημα και έχει γεμίσει με στόκο ή άλλο υλικό. (Επίσης να ελεγχθούν οι προφυλακτήρες αν είναι «σιδερένιοι», καθώς και όλες οι γωνίες στις πόρτες).
- Έχουν όλα τα κομμάτια του αμαξώματος την ίδια απόχρωση χρώματος;

Ελαστικά
- Έχουν όλα τα ελαστικά την ίδια ποσότητα πέλματος (πάχος ελαστικού);
- Είναι όλα τα ελαστικά του ιδίου μεγέθους;(ελέγχουμε τα πλαϊνά του ελαστικού για νούμερα και ημερομηνίες κατασκευής).
- Είναι όλα τα ελαστικά της ίδιας μάρκας;
- Υπάρχει ρεζέρβα, γρύλος και μπουλονόκλειδο; Αν οι ζάντες έχουν μπουλόνια με κλειδαριά τότε ζητάμε το κλειδί.

Ανάρτηση

- Είναι το αυτοκίνητο παράλληλο με το έδαφος;
- Όταν σπρώξουμε και τις 4 μεριές του αυτοκινήτου ανταποκρίνονται το ίδιο; (το πολύ 2 αναπηδήσεις μέχρι να σταματήσει)
- Ακούγονται περίεργοι θόρυβοι όταν κάνουμε το παραπάνω;

Σκελετός / σασί
- Κοιτάζοντας μέσα στο πορτ-μπαγκάζ, στους θόλους και κάτω από το καπό υπάρχει κάτι το περίεργο ή επισκευασμένο;
- Κοιτάμε κάτω από τα πλαϊνά του αυτοκινήτου για μία σειρά από τρύπες στο σασί. Είναι οι τρύπες γυαλισμένες ή ξυσμένες; (αν ναι τότε μάλλον έχει μπει σε καλίμπρα)

Τάπα βενζίνης
- Υπάρχει τάπα βενζίνης που βιδώνει εσωτερικά;
- Ανοίγει και κλείνει σωστά;
- Υπάρχει το κλειδί;

Εσωτερικό
Χώρος επιβατών

- Είναι η μοκέτα σε καλή κατάσταση; (σκισίματα, λεκέδες και καψίματα)
- Είναι σε καλή κατάσταση το ταμπλό, οι ταπετσαρία οροφής και τα σκίαστρα;
- Δουλεύουν καλά όλες οι ζώνες ασφαλείας; (αν όχι μάλλον είναι τρακαρισμένο)
- Δουλεύουν ομαλά οι μηχανισμοί των καθισμάτων;
- Λείπουν μηχανισμοί κλεισίματος παραθύρων, κλειδώματος, χερούλια, κουμπιά ή μοχλοί;
- Ανάβουν όλα τα φώτα του σαλονιού του αυτοκινήτου;
- Μυρίζουν τα χαλιά κάτι σαν μούχλα ή στάσιμο νερό;(πιθανή υγρασία ή ακόμα και ζημιές από πλημμύρα)
- Υπάρχει λεκές στο χαλί κάτω από το ταμπλό και τα πόδια του συνοδηγού; (πιθανή διαρροή κλιματιστικού ή καλοριφέρ)

Αξεσουάρ
- Δουλεύουν σωστά όλα τα αξεσουάρ όπως το κλιματιστικό, το καλοριφέρ, το ηχοσύστημα και το αντικλεπτικό;

Χώρος κινητήρα
- Υπάρχουν σημάδια διαρροής λαδιών ή άλλων υγρών;
- Υπάρχουν ασυνήθιστες μυρωδιές όταν ο κινητήρας δουλεύει σε κανονική θερμοκρασία;
- Ακούγονται περίεργοι θόρυβοι (χτυπήματα ή μέταλλα που τρίβονται) κατά τη διάρκεια λειτουργίας;
- Λείπει κάποιο καπάκι ή πλαστικό από το χώρο του κινητήρα (κοιτάξτε για γυαλιστερά αντικείμενα, συνήθως όταν έχει αφαιρεθεί κάτι από κάτω υπάρχει λιγότερη φθορά ;

Κάτω από το αυτοκίνητο
- Υπάρχουν διαρροές κάτω από το μοτέρ, το κιβώτιο ταχυτήτων, τους άξονες των τροχών ή τα φρένα; (πράσινο χρώμα έχει το υγρό του ψυγείου, κόκκινο είναι το υγρό του υδραυλικού τιμονιού ή του κιβωτίου ταχυτήτων και σκούρο καφέ και μαύρο είναι το λάδι του κινητήρα και τα υγρά φρένων)
- Υπάρχει κάποιο εξάρτημα που κουνιέται υπερβολικά εκτός από την εξάτμιση;
- Υπάρχει κάτι που να φαίνεται ότι λείπει ή είναι ασύνδετο; (μπουλόνια, παξιμάδια, καλώδια)
- Είναι κάποιο κομμάτι τις εξάτμισης σκουριασμένο;
- Υπάρχουν σημάδια (γούβες, σκισίματα στα μέταλλα) που να δείχνουν ότι το αυτοκίνητο έχει χτυπήσει γερά από κάτω;
- Βγάζει ή εξάτμιση μπλε ή άσπρο καπνό; ( και τα δύο φανερώνουν σοβαρά μηχανικά προβλήματα)

Επιδόσεις
Κινητήρας

- Πέρνει αμέσως και εύκολα εμπρός ο κινητήρας;
- Σβήνει ο κινητήρας μόνος του;
- Κρατάει σταθερό ρελαντί;
- Ο ρυθμός του ρελαντί είναι πολύ αργός ή πολύ γρήγορος;
- Αργεί ή κομπιάζει κατά την επιτάχυνση;
- Αποδίδει η μηχανή όσα υπόσχεται ο κατασκευαστής;
- Αν υπάρχει cruise control λειτουργεί κανονικά;
- Υπάρχουν αναμμένα λαμπάκια στον πίνακα οργάνων;

Μετάδοση και συμπλέκτης
- Αν είναι αυτόματο γίνονται οι αλλαγές ομαλά;
- Σε χειροκίνητο ξεκινάει εύκολα και ομαλά;
- Σε χειροκίνητο επιταχύνουμε δυνατά με μεγάλη σχέση(τρίτη ή τέταρτη) ή σε ανηφόρα και παρατηρούμε αν μαζί με τις στροφές ανεβαίνουν αντίστοιχα και τα χιλιόμετρα. Αν όχι, πιθανόν ο συμπλέκτης πατινάρει και είναι στα τελευταία του.
- Προσπαθούμε να κατεβάσουμε ταχύτητα σε χαμηλές και υψηλές στροφές. Το ιδανικό είναι να μην ακουστεί μεταλλικός ήχος τριξίματος και οι ταχύτητες να μπουν χωρίς πρόβλημα

Φρένα
- Προσπαθούμε να φρενάρουμε από διάφορες ταχύτητες και πραγματοποιούμε ένα φρενάρισμα πανικού. Παρατηρούμε αν το αυτοκίνητο φρενάρει ίσια ή στρίβει μόνο του αριστερά ή δεξιά, καθώς και αν λειτούργησε το ABS (αν αυτό υπάρχει).
- Σταματάει το αυτοκίνητο επαρκώς;
- Το χειρόφρενο κρατάει το αυτοκίνητο καλά στην 2 και 3 σκάλα του; Ελευθερώνει εύκολα;

Σύστημα διεύθυνσης

- Σε ευθεία πορεία το αυτοκίνητο τείνει να πηγαίνει αριστερά ή δεξιά;
- Είναι ή κατεύθυνση του αυτοκινήτου δύσκολη σε οποιαδήποτε ταχύτητα;
- Στρίβουμε απότομα και στις δύο κατευθύνσεις και προσπαθούμε να ακούσουμε χτυπήματα ή τριψίματα ελαστικών με τους θόλους;
- Σε ταχύτητα ταξιδιού δονείται ή κουνιέται το τιμόνι;
- Είναι το τιμόνι κεντραρισμένο όταν κινούμαστε ευθεία;

Αν όλα τα παραπάνω είναι ΟΚ, τότε ...καλορίζικο!

Πηγή: http://www.menslounge.gr/

You May Also Like

0 σχόλια